JAK CHWALIĆ PRACOWNIKÓW

Często słyszę, że Szefowie nie potrafią chwalić Pracowników. Mówią o tym zarówno Pracownicy jak i sami Szefowie.
Na pytanie dlaczego – odpowiadają, że tak mają. Sami w domu też nie byli chwaleni. No bo za co?
Szefowie częściej dostrzegają potknięcia, błędy i wtedy zatrzymają się przy Pracowniku, by zwrócić mu uwagę, opieprzyć.

POTRZEBA DOCENIENIA

  • Mamy naturalną potrzebę – by inni doceniali nasz wysiłek i chcemy czasami usłyszeć coś miłego. Niestety – pochwał jest mało a te, które słyszymy – przynoszą czasami więcej złego niż dobrego. Dlaczego tak jest? Kto uczył się w szkole, na studiach, na szkoleniach – jak prawidłowo doceniać starania innych? Ludzie nie wiedzą co doceniać i jak to komunikować. Warto postawić jasną, czytelną linię i wskazać różnice między wyrazami uznania, które budują a chwaleniem, które może demotywować.

PRZYKŁAD POCHWAŁY

Pani Aniu, widzę, że się Pani rozwija. Bardzo to doceniam. Pracuje Pani rzetelnie, zazwyczaj wywiązuje się Pani z obowiązków. Podoba mi się też Pani zachowanie wobec kolegów i koleżanek. Mówiłem im, że powinni brać z Pani przykład. Brawo, tak trzymać!

Szef Pani Ani po wyrażeniu pochwały poczuł się lepiej. Pomyślał o sobie: jakim jestem wspaniałym szefem, który potrafi docenić Pracownika. Kobieta się stara, dla zachęty postawiłem ją za przykład innym.

Co mogła pomyśleć sobie Ania?
Mój szef to idiota. Docenia, że się rozwijam. Jakbym była jakimś niedorozwojem. Przygotowałam dla niego zestawienie, włożyłam w to bardzo dużo wysiłku, bo musiałam skonsultować dane z innymi osobami. Pracowałam cały tydzień po godzinach, zrezygnowałam z wyjazdu z synem. A on – mówi mi, że pracuję rzetelnie. No tak! Najlepiej, żebym pracowała 24h/dobę w firmie. Debil. Na dodatek zrobił ze mnie przykład dla innych. Świetnie, teraz to będą mówić jaka ze mnie frajerka. A zaczynało się już jakoś układać. Niech lepiej sprawdzi to zestawienie i przygotuje się do spotkania, bo znowu będzie dzwonił do mnie z prośbą o pomoc w prezentacji danych.

PRZYKŁAD WYRAZÓW UZNANIA

Pani Aniu, bardzo jestem zadowolony z zestawienia, które Pani dla mnie przygotowała (konkretna informacja).

Dane, które pozyskała Pani do tego zestawienia obejmują cały poprzedni rok, z uwzględnieniem różnych działów. Podsumowanie jest szczególnie trafne wraz z wnioskami końcowymi i rekomendacjami (uszczegółowienie).

Musiała Pani włożyć bardzo dużo wysiłku i czasu i to teraz, gdy zbliżają się święta (docenienie wysiłku).

Zestawienie, które Pani przygotowała bardzo przyda się mnie i całej firmie, ponieważ pomoże mi podjąć lepszą decyzję. Zarekomenduję innym członkom zespołu kierunek zmian, które Pani proponuje (wpływ).

Jestem zadowolony również z tego, że coraz lepiej koordynuje Pani działania we własnym zespole. Wiem, że jest to trudne wyzwanie.

STRUKTURA WYRAZÓW UZNANIA

  1.  Konkretna informacja
  2. Uszczegółowienie
  3. Docenienie wysiłku
  4. Wpływ

Różnice między pochwałą a wyrazami uznania

POCHWAŁA WYRAZY UZNANIA
  • oceniany jest człowiek – nie lubimy być oceniani
  • ocena jest zbyt ogólna, nie sprawia wrażenia autentycznej
  • oceniający stawia się wyżej niż oceniany, pochwała płynie z góry na dół
  • oceniana jest praca człowieka lub osiągnięcia, lubimy usłyszeć, że robimy coś dobrze
  • ocena odnosi się do konkretnych działań, budując przekonanie, że jest szczera
  • wyrazy uznania mają charakter partnerski, ponieważ oceniający nie stawia się wyżej niż oceniany

WAŻNE ZASADY

  • Uznanie powinno dotyczyć tego co robi dana osoba (a nie jej samej). Nie: „Jesteś świetnym Pracownikiem”, ale: „Przygotowujesz bardzo precyzyjne raporty”.

  • Uznanie powinno być specyficzne, ponieważ wzrasta autentyczność. Zamiast więc powiedzieć: „Przygotowujesz bardzo precyzyjne raporty”, lepiej wyjaśnić, dlaczego te raporty są tak dla nas cenne.

  • Wyrażając uznanie należy unikać „teatralnego tonu”, gdyż wypowiedź traci na autentyczności.

  • Należy raczej unikać wyrażania uznania publicznie. Może to wywoływać negatywne reakcje innych. Publiczne wyrażenie uznania może być akceptowalne, tylko wtedy, gdy mamy pewność, że podzielają je wszyscy słuchający. Warto zapamiętać i przestrzegać zasadę, że wyrażamy uznanie dla pracy/rezultatów, a nie dla osoby.